25 Cognitive biases – Charlie Munger

De 25 denkfouten die ertoe leiden dat we slechte beslissingen maken (Michael Simmons & Ian Chew)

Michael Simmons & Ian Chew hebben veel materiaal van Charlie Munger – de voormalige partner van Warren Buffet geanalyseerd en zijn zo tot een 25 cognitieve denkfouten gekomen.

Leer je menselijke denkfouten kennen en je zult betere beslissingen maken.

  1. Reward & Punishment Superresponse Tendency; men is het over algemeen het meest gemotiveerd door motieven, vooral door de juiste beloningen. Wat zit er in voor de ander? Wat zit erin voor degene die je carriere advies geeft? Wat motiveert jezelf nu echt?
  2. Liking/Loving Tendency; we zijn zo geprogrammeerd dat we mensen die we aardig vinden voortrekken. In sociale psychologie heet dit verschijnsel “ingroup bias”.
  3. Disliking/Hating Tendency; het tegenovergestelde is ook waar. We neigen ernaar mensen die we al onaardig vinden minder goed te behandelen. Ook hun goede daden zien we minder snel.
  4. Doubt/Avoidance Tendency; we proberen open vraagstukken zo snel mogelijk te elimineren door beslissingen te maken. Onthoud: neem eerst een pauze voor je belangrijke beslissingen maakt.
  5. Inconsistency-Avoidance Tendency; we doen niet snel dingen die in strijd zijn met onze eigen waarden, overtuigingen en gewoontes. Doordat we vaak niet staan te springen om onze gewoontes -vooral de slechte- aan te pakken maken we denkfouten.
  6. Curiosity Tendency; nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat we de negatieve effecten van onze eigen psychologische neigingen tegengaan. Hierdoor genieten we ook van het proces om te leren en kennis te vergaren.
  7. Kantian Fairness Tendency; wederzijdse hoffelijkheid. Wanneer we oneerlijk behandelt worden zullen we snel geërgerd raken.
  8. Envy/Jealousy Tendency; we zijn jaloers op mensen die dicht bij ons staan of mensen die ons wegconcurreren op gebieden die voor ons belangrijk zijn.
  9. Reciprocation Tendency; wederkerigheidsprincipe. Ik krijg wat van jou, dus daarna heb ik het gevoel dat ik wat terug moet geven.
  10. Influence-From-Mere-Association Tendency; “classical conditioning”, we zien mensen of dingen anders afhankelijk van waarmee we ze associëren.
  11. Pain-Avoiding Psychological Denial; we neigen ernaar om onze oncomfortabele psychologische staat (bijv. pijn) anders te zien.

  12. Excessive Self-Regard Tendency; we hebben teveel zelfvertrouwen. Meer dan 50% van de mensen denkt dat ze beter zijn dan gemiddeld. Daarnaast hechten we ook veel te veel waarde aan dingen die van ons zijn (Endowment effect).
  13. Over-Optimism Tendency; we zijn te optimistisch, zonder goed naar de risico’s te kijken. We denken meer controle denken te hebben over uitkomsten dan werkelijk het geval is.
  14. Deprival-Superreaction Tendency; we overreageren op (potentiële) verliezen.
  15. Social-Proof Tendency; een heel groot deel van onze beslissingen worden gemaakt, omdat anderen het ook zo doen (review stars bij producten bijvoorbeeld).
  16. Contrast-Misreaction Tendency; ons bewuste brein is gelimiteerd. Zo maken we beslissingen op basis van wat we zien. Het hoge bedrag bij een afprijzing wordt zo het referentiepunt. Creëer micro voornemens (5 minuten per dag rennen, 1 push-up per dag), zo blijf je verantwoordelijk zonder denkfout 5 te begaan.
  17. Stress-Influence Tendency; een beetje stress helpt focussen, te veel stress vermindert je beslissingsvermogen
  18. Availability-Misweighing Tendency; Availability bias. We hechten meer waarde aan de informatie die beschikbaar is is onze omgeving en brein. “When I’m not near the girl I love, I love the girl I’m near – Frank Sinatra. Zoek altijd naar informatie die je eigen overtuiging onderuit haalt.
  19. Use is or lose it Tendency; skills verdwijnen als we deze niet regelmatig gebruiken.
  20. Drug misinfluence Tendency; we onder/overschatten de waarden van bijvoorbeeld medicijnen.
  21. Senescence misinfluence Tendency; hoe ouder we worden hoe meer bepaalde skills verdwijnen
  22. Authority-Misinfluence Tendency; Leiders maken ook fouten. We vertrouwen op leiders ook als zij geen experts zijn in een ander gebied (Halo effect).
  23. Twaddle Tendency; mensen hebben de neiging om veel te zeggen over dingen waar ze weinig van weten.
  24. Reason-respecting Tendency; de kans dat je iets voor elkaar krijgt is veel groter als je de reden waarom erbij geeft.
  25. Lollapalooza Tendency; je krijgt extreme uitkomsten van gecombineerde effecten. Enerzijds kunnen effecten elkaar flink versterken. Anderzijds kunnen effecten elkaar uitwissen (groeien = economies of scale, maar ook bureaucratie). Social proof + incentives leidt makkelijk tot corruptie.

Op zoek naar de PDF met alle informatie, quotes en geneesmiddelen?

http://lmgtfy.com/?q=25+psychological+biases+simmons

Of kijk hier: http://25cognitivebiases.com/ voor een uitleg per denkfout.

Wil je meer weten over deze denkfouten en de dingen je er tegen kunt doen of juist over de dingen die je ermee kan doen? Lees dan verder in het bestand.