30 dagen mindfulness, jaren profijt

Nadat ik zes jaar lang gestudeerd had wist ik nog steeds niet wat ik wilde. Gelukkig vond ik een leuke baan waar ik voor kon gaan. Twee maanden later was ik deze baan weer kwijt. Hier was helemaal niemand schuldig aan. Desondanks ging ik malen. Heb ik net gekozen waar ik voor wil gaan.. moet ik opnieuw nadenken. Heel veel nadenken. Zou mindfulness misschien weer rust in mijn hoofd brengen?

Je hoort het steeds steeds vaker dat jongeren met zichzelf worstelen. Dit merk ik aan mijzelf en in mijn omgeving. Wat maakt mij gelukkig? Wanneer ben ik tevreden? Wat voor werk wil ik doen? Door dit soort vragen staan mijn gedachten ‘altijd aan’. Daarom besloot ik na een een tip hier wat aan te doen door de gratis app “Headspace” te downloaden.

Wat is mindfulness?

Een vast moment per dag waarop je even uitzoomt van de dagelijkse sleur. Mijn moment was na het ontbijt, voordat de drukke dag begon. In ongeveer 10 minuten neemt een stem je mee naar je innerlijke zelf door middel van onder andere focus- en ademhalingsoefeningen. Hierdoor ga je terug naar de basis van fysieke ervaringen, stemmingen, gevoelens en gedachten. In eerste instantie leek mij dit zweverig en lastig. Daarom kunnen de volgende tips en lessen je helpen.

3 Tips om het 30 dagen vol te houden

  • Geef niet op. Je hebt meer dan een paar dagen nodig om hieraan te wennen.
  • Straf jezelf niet als je een dag mist. Je kunt de volgende dag deze sessie nog inhalen.
  • Zet een reminder in je agenda.

Als het je lukt om het vol te houden ben ik er van overtuigd dat je er wat van opsteekt. Hieronder vind je wat ik heb geleerd.

De 5 lessen die ik heb geleerd

  1. Mindfulness hoef je niet de rest van je leven te doen om er van te leren.
  2. Wanneer je een stressvolle situatie ervaart haal dan eerst diep adem voordat je handelt.
  3. Pak dagelijks een moment waarin je ontspant en stel de vraag “hoe voel ik mij nu echt”?
  4. Mindfulness helpt om stressvolle situaties te herkennen bij anderen en hier (met een helpende hand) op in te spelen.
  5. Klachten zijn onderdeel van een groter geheel. Mindfulness gaat je hier niet van af helpen. Hier moet je meer voor doen.

Deze challenge was voor mij dus een groot succes. Ik voel mij meer ontspannen, weet beter om te gaan met stressvolle situaties en ben in staat stress bij anderen te herkennen en te helpen met simpele tips. Ondanks dat ik zelf gestopt ben met mijn vaste moment op de dag heb ik hier nog dagelijks profijt van.