Binnen één minuut gefaald tijdens mijn ‘niet schelden’ challenge

Deze challenge begon Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Ik ben op vakantie met familie. We lopen in 30 graden langs de Grand Canyon. Dan lopen er twee mensen langs in joggingbroek en sweater met capuchon op. “Shit hé, wat een outfit, wie loopt er hier nou zo bij”? “Oh k*t, ik mocht niet meer schelden”. Nog geen minuut eerder had ik laten weten dat ik vanaf nu niet meer mocht schelden. Dit is aan het begin helaas een stuk moeilijker dan gedacht. Daarna levert het interessante inzichten op die ik hier zal delen.

Hoe vaak scheld jij op een dag? Schrijf het getal eens op. Ik weet zeker dat het getal lager is dan hoe vaak de gemiddelde persoon scheld op een dag (antwoord onderaan*). Houdt jezelf niet voor de gek. Je bent niet de uitzondering op het gemiddelde. We schelden (on)bewust heel wat af. Zelf dacht ik dat ik op een dag minstens 10-15 keer schold. Een flinke onderschatting.

Waarom niet schelden?

  • Bewustwording van mijn scheldgedrag.
  • Minder schelden. Niet alleen tijdens de challenge, ook erna.

Hoe ging het?

Doordat ik van te voren al wist dat het onmogelijk zou worden om helemaal geen fouten te maken heb ik mijzelf 30 jokers gegeven. Dit is 1 joker per dag. Als je 15 keer per dag scheld betekent dit dat je 93,33% minder scheldwoorden gebruikt per dag.

Helaas, het is mij niet gelukt om onder de 30 fouten te blijven. Zie hier het verloop:

Grafiek scheldwoorden vs dagen

Ten minste 42 keer ben ik de fout in gegaan, waarvan 12 fouten op dag 1. Ten minste? Ja, het verbaast mij niet als ikzelf of een van de mensen die mij in de gaten hield een scheldwoord heeft gemist. Oftewel, het is niet gelukt om de doelstelling te halen. Is de challenge hierdoor minder geslaagd? Ik denk het niet.

Wat is mij opgevallen?

  • De steile leercurve. 21 fouten na 5 dagen en de overige 21 fouten in de 25 dagen erna. Waarvan 10 dagen zonder te schelden.
  • Het gebruik van ‘stevige’ ziektes zoals ‘tering’ en ‘tyfus’ is nauwelijks voorgekomen.
  • Bewustwording dat de meeste scheldwoorden werden gebruik om de taal te verstevigen, terwijl de intentie positief was. “Een fucking mooi uitzicht” kan ook een “heel mooi uitzicht” zijn.
  • Het deed mij beseffen dat ik in geschreven taal ook regelmatig scheld, zoals op WhatsApp. Wanneer iemand iets vervelends heeft meegemaakt is dat even “vet kut”. Als je dan “heel vervelend” zegt klinkt dat wat zwakjes. Bijna alsof je minder medeleven toont. Hier moest ik aan wennen.
  • Het is mogelijk om minder aan scheldwoorden te denken. Aan het begin kwamen de scheldwoorden regelmatig opzetten, zonder dat ik het hardop zei. Later, merkte ik dat ik steeds minder aan scheldwoorden dacht.

Waarom is de challenge geslaagd?

Naast deze lessen typeert het volgende moment waarom het doel van de challenge is behaald.

We zitten met de familie in de auto. Ik zit links, mijn broertje rechts. Achter mij zit mijn zusje. Ik zit met oortjes in en luister een luisterboek. Mijn broertje pakt wat uit zijn tas en wil dit nonchalant naar achter geven. Dit doet hij door een beweging te maken, die ‘nogal onhandig’ is. Klats! Volle bak een powerbank formaat baksteen (zie plaatje) in mijn gezicht. Auw, …….

powerbank huis

Geen scheldwoord. De woede straalt van mij af, ondanks dat hij meerdere malen zijn excuses aanbiedt. Ik adem een paar keer diep in. Wederom, geen scheldwoord. Een overwinning op mijzelf.

Wat is schelden?

Alles wat jij nu als uitzondering probeert te bedenken. Ieder scheldwoord, ongeacht de intentie (potverdriedubbeltjes) en woorden die geen scheldwoord zijn, maar die wel met deze intentie woorden gebruikt (Hé Marco, bedankt hea, pannenkoek). Niet scheld = niet schelden.

Kortom, ondanks dat er sprake is geweest van onderschatting heeft deze uitdaging interessante inzichten opgeleverd en heb ik mijn doelen behaald. Ten eerste ben ik mij bewust van mijn scheldgedrag en ten tweede scheld ik minder (alhoewel het ontzettend lastig is dit vast te blijven houden). Het blijft vrij frappant dat wij regelmatig scheldwoorden gebruiken om onze taal kracht bij te zetten. Of dit nu in schrift of gesproken taal is. Hoe dit komt? Geen idee. Het begin is bewustwording creëren in je eigen scheldgedrag. Begin eerst maar eens met een dagje turven. Kijken of je dan denkt dat er onnodig veel gescholden wordt.

Interessante challenge? Schrijf je in voor de nieuwsbrief (helemaal onderaan) en blijf op de hoogte van nog meer interessante challenges.

Nog een paar extra tips voor deze challenge

  • Informeer je omgeving, zodat zij je erop kunnen wijzen als je scheld.
  • Creëer een visuele herinnering. Zelf heb ik een groot kruis op mijn hand getekend om mij constant te helpen herinneren aan mijn doel.

*De gemiddelde Amerikaan scheld 80 keer op een dag. Voor het gemak ga ik ervan uit dat dit niet veel zal verschillen met Nederlanders. Hard bewijs uit Nederland heb ik niet kunnen vinden.