30 dagen zonder alcohol: de effecten en de vereiste wilskracht

Drankjes doen hoort erbij. Op een feestje, op verjaardagen of tijdens de vrijmibo. Een drankje doen is zo ingeburgerd dat we bijna niet meer beter weten. Desondanks weten we allemaal wat de negatieve effecten zijn van alcohol. Daarom ging ik de uitdaging om 30 dagen geen alcohol te drinken voor de tweede keer aan. Dit vereiste opnieuw flinke wilskracht.

Heb jij je weleens afgevraagd hoe het is om een tijdje geen alcohol te drinken? In deze blog beschrijf ik waarom deze challenge goed voor je is, ondanks dat er nog discussies zijn over de bewezen gezondheidseffecten van een periode niet drinken. Tot slot, ga ik in op de wilskracht die je nodig hebt om het zonder alcohol vol te houden en noem ik een aantal voordelen die je minder vaak langs hoort komen.

“Het is gewoon fijn om af en toe je kop eraf te schroeven”, reactie vriend.

Heeft het überhaupt zin om 30 dagen niet te drinken?

Ja, absoluut! De meningen over het tijdelijk stoppen zijn verdeeld. Volgens het artikel “Een maand zonder, helpt dat?” zijn er nog nauwelijks bewezen effecten. Andere onderzoeken laten zien dat je je fitter voelt, dat je beter slaapt en dat je minder stress ervaart. Bovendien maakt een maand zonder alcohol je voor langere tijd bewuster van je alcoholgebruik. Dit wordt bevestigd door de deelnemers van ikpas.nl. 76% van de deelnemers gaf aan na de challenge bewuster om te gaan met alcohol en 32% dronk 6 maanden later nog steeds minder.

Eigenlijk vind ik het onterecht dat de discussie al snel gaat over de gezondheidseffecten. Zeker als dit je moet overtuigen om het wel of niet te doen. Bekijk het even zo simpel mogelijk. Alcohol is ongezond. Iedere maand die jij niet drinkt is altijd beter dan een maand waarin jij wel drinkt, tenzij je de achterstand gaat inhalen. Gelukkig blijkt het tegenovergestelde waar.

Bovendien heeft deze challenge andere voordelen. Je staat minder in de kroeg en hebt geen last van vervelende katers. Hierdoor houd je tijd over voor andere leuke dingen op je bucketlist. Daarnaast houd je geld over. Je geeft nu eenmaal geen 50 euro op een avond uit aan cola. Ondanks dat ik niet kan bewijzen dat mijn gezondheid verbeterde had ik wel het gevoel dat dit het geval was. Daarom is het de moeite waard om een alcohol pauze in te lassen.

Hoe ging het bij mij? De reacties uit de omgeving en de effecten

Het blijft mij fascineren wat niet drinken teweegbrengt in je omgeving. Je krijgt hier vele vragen en opmerkingen over. Soms krijg je steun, soms wordt je veroordeeld. Het meest lastige blijft om constant ‘nee’ te moeten zeggen in een sociale setting. Het vereist een flinke dosis wilskracht door de sociale druk. Dat is de reden waarom ik ervan overtuigd ben dat als je deze challenge aan kan, je ook andere challenges makkelijker volhoudt.

Dit jaar heb ik minder last gehad van de ‘hunkering naar een drankje’. Ik voelde mij fitter, had extra tijd doordat ik niet brak in bed lag en bespaarde geld. Dit zijn mooie voordelen. Daarom heb ik besloten om dit jaar iedere week zonder alcohol (maandag tot zondag) te belonen. Hiervoor doneer ik per week 5 euro aan een goed doel. Goede gewoontes moet je vasthouden. Bovendien doe ik de challenge in januari 2018 opnieuw.

Waarom doe je dit (voor de tweede keer)?

Hiervoor herhaal ik de zes redenen uit mijn allereerste blog.

  • Uitdagingen en doelen wil ik altijd halen.
  • Geld besparen om in Nieuw Zeeland te reizen
  • Doneren aan een goed doel om wat terug te doen voor anderen.
  • Extra tijd om mijn thesis te schrijven
  • Goed voor de gezondheid en het behalen van sportresultaten.
  • Het inspireren van anderen

Ondanks dat ik aan de andere kant van de wereld woonde had ik het toen nodig om mijn uitdaging publiekelijk te maken. Hierdoor was er geen weg terug.

Dit jaar heb ik geen specifieke redenen opgeschreven. Alle bovenstaande redenen zijn blijven gelden. Er waren twee grote verschillen. Ten eerste, wist ik al dat ik het kon. Ten tweede, had ik last van gezondheidsklachten. Daarom was het belangrijk om dit opnieuw vol te houden. Het gaf zo’n goed gevoel. Iets volhouden waar veel sociale druk op zit. Iets waarvan anderen zeggen dat ze het nooit zouden kunnen volhouden. En dat terwijl ik niet lekker in mijn vel zat. De nood om het vol te houden was hoger, de angst om te falen des te groter. Ik kon het de eerste keer, dus ook de tweede keer. Het gaf het gevoel van onoverwinnelijkheid.

Waar wacht je op?

In eerste instantie was ik bang dat ik het niet zou volhouden. Zeker na de tweede challenge besef ik dat deze angst ongegrond was. Het heeft voor een flinke vertrouwensimpuls gezorgd.  Zie jij er tegenop om het 30 dagen zonder alcohol uit te houden of denk je dat het makkelijk volhoud? Dan daag ik je uit om ervoor te gaan. Je zult je zelfverzekerder voelen. Je laat namelijk zien dat je in staat bent om gewoontegedrag te doorbreken.

Verstop je niet langer achter slappe excuses. Het komt nooit goed uit. Focus je niet blind op gezondheidseffecten. Er zijn ook andere voordelen, zoals tijd voor andere leuke dingen en het feit dat het goed is voor je portemonnee. Wil je echt weten wat de effecten zijn? Ervaar het dan zelf door de uitdaging aan te gaan. Je zult er geen spijt van krijgen.


P.S. Aan de mensen die lekker willen blijven genieten. Blijf dit vooral doen. Anders heb ik ook niemand meer om een drankje mee te doen. Het moet ten slotte wel gezellig blijven 🙂


Interessante challenge? Schrijf je in voor de nieuwsbrief (helemaal onderaan) en blijf op de hoogte van nog meer interessante challenges.

 

2 gedachten over “30 dagen zonder alcohol: de effecten en de vereiste wilskracht”

Reacties zijn gesloten.