30 day challenge: 5.000 Push-ups en een wereldrecordpoging

Hoeveel push-ups kan jij doen binnen één uur? Het wereldrecord staat op 3.877. Na 24 dagen push-ups oefenen leek het mij een goed idee om te kijken of ik er 1.000 aankon. In één uur dus.

Met 617 kwam ik helaas niet bij lange na niet in de buurt van het wereldrecord. Ik kwam wel een grote stap dichter bij mijn doel om 5.000 push-ups in 30 dagen te doen.

Fitness challenges zijn populair om te doen als 30 day challenge. Zowel voor mannen als vrouwen. Mannen zullen wellicht eerder voor push-ups of buikspieren gaan, waar vrouwen eerder voor squats gaan. Het doel is echter hetzelfde. In 30 dagen zo ver mogelijk komen en dit resultaat (hopelijk) weten te vast te houden.

Het slechte nieuws is sportresultaten sterk samenhangen met andere factoren zoals je voeding en dat je lichaam tijd nodig heeft om te veranderen. Het goede nieuws is dat je in 30 dagen heel ver kunt komen.

Hoe ging het?

De challenge ging fantastisch. Het mooiste was dat ik volledig pijnvrij de challenge vol heb weten te houden. Zonder een dag te missen. Hier ben ik ontzettend blij mee.

Ik heb namelijk drie maanden voor deze challenge voor het eerst weer normaal kunnen sporten na 2,5 jaar blessureleed. Helaas ben ik door deze blessure nooit meer in staat om push-ups plat op mijn hand te doen. Push-ups doe ik daarom op beugels, halters of kettlebells.

Om de challenge te halen moet je gemiddeld 167 push-ups per dag doen. Mijn enige regel was: ten minste 100 push-ups per dag. Mijn aanpak was om setjes van 10 te doen en deze te verdelen over de dag. Setjes deed ik meestal ‘s ochtends, tijdens het sporten, na werk en na het avondeten. Hierdoor verdeelde ik het aantal mooi over de dag.

5000 push-ups

Moeilijke momenten

Er waren wel een aantal momenten dat ik het mijzelf behoorlijk moeilijk heb gemaakt.

Op de tweede zaterdag tijdens deze challenge kom ik na een lange werkdag ‘s nachts thuis. Na 15 uur werk wil ik niets liever dan slapen. Helaas waren de push-ups er bij ingeschoten die dag. Daarom pers ik er ‘s nachts 10 x 10 push-ups uit voor het slapen.

Een tweede helse dag was de dag na mijn wereldrecordpoging. Dit uur vol push-ups heeft namelijk behoorlijk wat spierpijn opgeleverd. Probeer met zoveel spierpijn maar eens 100 push-ups te doen. Dit gaat niet van harte.

Hier zie je mij kapot gaan aan het einde van de wereldrecordpoging

Het resultaat

Het doen van zo’n grote hoeveelheid push-ups zorgt ervoor dat je sterkere arm- en borstspieren krijgen. Foto’s geef ik nog niet prijs. Zoals aangegeven heeft je lichaam tijd nodig om te veranderen. Het resultaat op de foto’s is daarom niet heel goed zichtbaar. Before en after foto’s zal ik delen na mijn summer body challenge in maart.

Tips, tips, tips

Lees deze tips goed door voor je begint, zodat je niet met blessures komt te zitten.

  • Begin niet ongetraind. Zorg dat je in de weken ervoor regelmatig push-ups doet. Je zult merken dat veel druk komt te staan op je polsen en bijvoorbeeld de aanhechtingen in je schouders.
  • Verdeel je push-ups over de dag. 167 push-ups kort achter elkaar houd je niet vol.
  • Creëer reminders. Zet bijvoorbeeld een herinnering in je telefoon en hang een schema in je woonkamer waarbij je af vinkt hoeveel push-up je al gedaan hebt.
  • Plan je dag vooruit. Heb je ‘s avonds geen tijd? Dan zul je de push-ups eerder op de dag moeten doen.
  • Ben je een echte beginner? Leer dan eerst hoe je een push-up doet.

Het doen van 5,000 push-ups is een hele mooie uitdaging voor de gemiddelde sporter. Het grote voordeel is dat je er sterkere arm- en borstspieren van krijgt. Je zult merken dat het lastig is om de push-ups over de dag te spreiden, maar dat het fysiek goed te doen is om 167 push-ups per dag te halen. Tot slot, wees geen ondoordachte sporter en zorg dat je naar lichaam luistert.

*Disclaimer* Ik ben geen professionele sportinstructeur. De dingen die ik omschrijf zijn gebaseerd op mijn eigen onderzoek en ervaringen.

P.S. Respect voor Darryl Learie, de wereldrecordhouder enkelhandige push-ups op een rauw ei. Zonder het ei te breken.