Geen koffie meer, minder energie en een framework om je eigen gewoontes te veranderen

Gewoontes zijn onbewuste handelingen. Vaak maken gewoontes het leven makkelijker, dit komt doordat je er niet meer over nadenkt. We hebben een heleboel gewoontes. Eet je op een bepaald tijdstip? Begin je de dag met een kop koffie? Dit zijn voorbeelden van gewoontes waar je waarschijnlijk niet bij stil staat. Als je bij je gewoontes stil staat, kun je deze gewoontes veranderen. Hierdoor kun jij een betere versie van jezelf worden. Daarom experimenteer ik tijdens deze challenge met het veranderen van één van mijn eigen gewoontes.

Mijn gewoonte om koffie te drinken

Doordeweeks neem ik iedere ochtend tussen 10.00 en 11.00 uur en iedere middag tussen 14.00 en 15.00 uur een kop koffie. Dit is niet per se een slechte gewoonte. Maar, waarom dan koffie? Dat wist ik eigenlijk niet zo goed. Tot ik deze gewoonte ging analyseren. 

3 redenen om te stoppen met koffie drinken

  1. Het is een onbewuste gewoonte geworden (misschien wel een lichte verslaving). Ik drink niet veel koffie, als in gemiddeld 2 kopjes per dag. Desondanks zit ik eraan vast, terwijl ik niet goed weet weet waarom. Deze gedachte vind ik beangstigend.
  2. Kijken wat de effecten zijn op mijn lichaam. Ga ik iets merken van het stoppen met koffie? En in welke mate? Wat gaat het doen met mijn energieniveau? Een tijdje terug heb ik alvast getest met een dag zonder koffie. Toen schrok ik behoorlijk van de effecten.
  3. Bewijsdrang en discipline. Eigenlijk hetzelfde principe als mijn eerdere blog over 30 dagen zonder alcohol. Het vereist wilskracht. Als ik deze gewoonte kan breken, kan ik nog veel meer. Nogmaals, door de test wist ik dat dit voor mij persoonlijk lastig ging worden. Voor de een zal het stoppen met drinken van koffie moeilijker zijn dan voor de ander. Denk aan een gewoonte waar jij lastig vanaf zou komen.

Hoe verander je een gewoonte?

Voor deze uitdaging gebruik ik de tips van Charles Duhigg uit zijn boek ‘The power of habit’. Doordat dit vrij theoretisch is heb ik hier een apart artikel voor geschreven waarin ik zijn ‘habit loop’ toelicht. Je hebt het signaal (moe/ minder focus), de gewoonte (koffie drinken) en de beloning (nieuwe energie). Door mijn gewoonte te analyseren en te experimenteren met andere gewoonten (zoals met collega’s praten of het spelen van een potje tafeltennis) probeer ik mijn huidige gewoonte aan te passen.

De effecten op mijn energielevel

Door eerder al een dag geen koffie te drinken wist ik dat het nadelige effecten zou gaan hebben op mijn energielevel*. Daarom begon ik de uitdaging op een zaterdag. Slim! Ik stortte namelijk helemaal in. Na een middagdutje was ik er pas weer bovenop. De volgende dagen ging het gelukkig beter qua energie. Echter, ik voelde mij alsof iemand koffie aroma’s door de airco aan het verspreiden was. Ik miste de koffie.

Tot woensdagavond half 7. Toen ging het wederom fout. Ik was als een nijlpaard aan het gapen en had moeite om wakker te blijven. Doordat ik nog een avondprogramma voor de boeg had, besloot ik een Red Bull te nemen. Iets wat ik normaal nooit drink. En al helemaal niet nadat ik net 30 dagen zonder toegevoegde suikers heb geleefd. Het was mijn zwakste moment tijdens deze uitdaging. De rest van de week ging het beter, alhoewel vrijdagmiddag zwaar was. Daarna heb ik het alleen nog zwaar gehad toen ik om 5 uur op moest staan voor een vlucht.

*Deze challenge heb ik bewust gekozen, nadat ik een periode van enkele maanden niet goed in mijn vel heb gezeten. Ik was opgebrand. Dit is voorbij, daarom wijd ik hier niet verder over uit. Het verklaart mogelijk wel de sterke effecten die ik heb ervaren.

Wat voor effect anderen ervaren

Nee, dit verschilt sterk per persoon. Tijdens deze challenge zijn twee collega’s van mij ook gestopt met het drinken van koffie. Terwijl één collega maarliefst 10-12 koppen koffie per dag dronk waren de effecten op zijn lichaam een stuk minder groot. De andere collega had bijvoorbeeld ook weer iets meer last van vermoeidheid gedurende de dag.

Kortom, door je gewoontes te veranderen kun je een betere versie van jezelf worden. Vooral als je slechte gewoontes aanpakt. Om te zien of ik in staat ben om gewoontes te veranderen heb ik deze maand geëxperimenteerd met mijn koffie gewoonte. De effecten waren aan het begin sterk voelbaar. Mijn lichaam had een week nodig om zich aan te passen. Daarna ging het beter. Hoe groot het effect is verschilt echter per persoon. Het experiment om de gewoonte te doorbreken is daarmee geslaagd. Momenteel geniet ik bewuster van een welverdiend bakje koffie. Tevens zorgt mijn nieuwe ervaring ervoor dat ik dit af en toe een dagje bewust niet doe.

Interessante challenge? Schrijf je in voor de nieuwsbrief (helemaal onderaan) en blijf op de hoogte van nog meer interessante challenges.

P.S. Zoals Charles Duhigg al liet zien moet je experimenteren met beloningen. Dit heb ik gedaan. Opde foto zie je mij genieten van een grote iced latte macchiato tijdens de reis door Amerika.

Eén gedachte over “Geen koffie meer, minder energie en een framework om je eigen gewoontes te veranderen”

Reacties zijn gesloten.