Heb je al goede voornemens voor 2018?

Januari is traditiegetrouw de beste maand om fitnessapparatuur te verkopen. Dit komt doordat 80% van de Nederlanders dan goede voornemens heeft en sporten/afvallen altijd tot de top van goede voornemens behoort. Is dit ook jouw goede voornemen? Dan behoor jij waarschijnlijk tot de groep van 98% van de mensen die hun goede voornemen niet haalt. Daarom moet je van je goede voornemens voor 2018 systematische doelen maken. Hoe je dit doet vertel ik je door mijn systeem toe te lichten en mijn eigen doelen voor 2018 als voorbeeld te geven.

De slechtste maand om aan je goede voornemens te beginnen is januari. Goede voornemens maken is een hype. Een hype waar iedereen met of zonder wil om daadwerkelijk stappen te zetten aan meedoet. Tot welke groep wil jij komend jaar horen? De groep die doelen haalt of de groep die het in 2019 opnieuw probeert met goede voornemens? Doelen halen is een continu proces, niet iets waar je op oudjaarsavond mee begint. Begin daarom nu.

Zelf stel ik sinds eind 2013 een lijstje met doelen op. Dit is in de loop der jaren geëvolueerd naar een systeem wat voor mij goed werkt. Ik denk dat dit systeem goed werkt omdat ik hiermee 23 van mijn 27 doelen van afgelopen jaar heb gehaald. Ik ben een blog begonnen, heb een super leuke baan gevonden, heb 36 boeken gelezen, heb 12 challenges gedaan, post regelmatig artikelen, heb mooie tripjes ondernomen, ben hersteld van twee blessures, ik spaar voldoende geld voor later en meer.. Hopelijk kun jij dit ook bereiken aan de hand van het systeem hieronder.

Mijn systeem om doelen te halen

  • Ik vind het fijn om maximaal een half jaar vooruit te kijken. Mijn leven verandert snel. Het ene jaar woon ik in het buitenland, het andere jaar wissel ik drie keer van baan.
  • Hiervoor beantwoord ik wel eerst de vragen “waar zie ik mijzelf over 3/5/10 jaar staan?” Dit is mijn stip op horizon.
  • Halfjaarlijkse doelen evalueer ik maandelijks. Ik kijk naar afgelopen maand en stel nieuwe doelen voor komende maand om mij weer de juiste richting op de sturen indien nodig. Dit zijn vaak niet meer dan 2-3 aandachtspunten.
  • Al mijn doelen staan sinds 2013 staan in één document om terug te vinden en mijn huidige doelen staan in een notitie op mijn telefoon.
  • Maak doelen concreet, SMART of zorg dat je ze af kunt vinken. Niet alles kan meetbaar worden gemaakt, maar probeer zo specifiek mogelijk te zijn.
  • Doelen groepeer ik in categorieën: fysiek, mentaal, relaties, financieel, werk en extra.
  • Doelen kunnen veranderen. Pas je doelen gewoon aan indien nodig. Je kunt prima als doel hebben 3x per week hard te lopen, maar deze aanpassen als je geblesseerd raakt.

Mijn 12 goede voornemens voor 2018

Wacht, ik bedoel natuurlijk: de 12 doelen die ik ga halen in het eerste halfjaar van 2018.

Fysiek

  1. Ten minste 3x per week naar de sportschool
  2. Voorjaarscompetitie tennissen met mijn rechterhand
  3. Ten minste 8 weken van maandag tot zondag zonder alcohol

Mentaal

  1. Minstens 2 boeken lezen per maand
  2. Minstens 2 weekendjes weg met vrienden

Relaties

  1. Op dates gaan. Hier een nummer aan hangen gaat niet helpen 😉

Financieel

  1. 250 euro per maand sparen op een aparte rekening voor grote doelen later
  2. Een blog schrijven over financieel bewustzijn/ financiële onafhankelijkheid

Werk

  1. Een vast contract verdienen

Extra

  1. Iedere twee weken een blog publiceren
  2. 100 inschrijvingen op mijn nieuwsbrief hebben
  3. Ten minste één live training hebben gegeven over mijn blog/ doelen halen.

Mijn systeem en doelen zijn niet heilig. Mijn hoop is dat het je aanzet om daadkrachtiger om te gaan met je doelen.

Maak je vooral niet te druk als het uiteindelijk niet allemaal lukt. Proberen stappen te zetten in je ontwikkeling is al een stuk beter dan het helemaal niet proberen.

Vond je het artikel leuk? Je kunt mij helpen om mijn doelen door je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Geïnteresseerd in een cursus doelen halen? Daar kom ik je ook graag bij helpen.