Mijn eerste geslaagde 30 day challenge: meer boeken lezen

Tijdens mijn eerste “30 day planking challenge” heb ik hopeloos gefaald. Het was een Facebook event waar vele duizenden mensen aan meededen. Hoeveel procent van deze mensen zal de challenge uiteindelijk gehaald hebben? Ik denk heel weinig. Daardoor ben ik aan het denken gezet. Sinds 2013 ben ik bezig met doelen halen. Ondanks dat ik hier steeds beter in ben geworden lukt het mij niet om deze simpele challenge vol te houden. Hierop ontwikkelde ik een vernieuwde aanpak voor mijzelf. Deze nieuwe aanpak leidde tot mijn eerste geslaagde challenge: 30 dagen lang iedere dag 15 minuten lezen.

Sinds 2013 staat meer boeken lezen ieder jaar op mijn persoonlijke doelenlijst. Helaas heb ik drie jaar lang dit doel niet met voldoening weten te halen. Nadat ik het lezen goed te pakken had gekregen in 2016 kwam er helaas weer een periode waarin ik minder ging lezen. Vind jij het lastig om je doelen te behalen? Of vind jij het lastig voldoening te halen uit doelen stellen? Dan zijn de volgende twee tips echt iets voor jou.

Tip 1

De eerste tip zal ik geven aan de hand van een voorbeeld. Mijn doel in december 2015 was: “blijf lezen”. Ik las veel van januari tot en met maart, omdat ik hier alle tijd voor had tijdens het reizen. In april en mei las ik nauwelijks. Juni 2016 veranderde ik het doel in “lees 1 boek per maand”. Merk je het verschil? Een concreet doel zorgt ervoor dat je in staat bent voldoening te halen uit je doel.

Tip 2

Helaas is het niet zo makkelijk dat ik tegelijkertijd ook meer ging lezen. De volgende tip is daarom om je doelen op te delen in kleinere stappen. Kies een doel uit en werk hier 30 dagen lang aan. Wederom geldt dat je het doel weer verder op kunt delen in nog kleinere stappen. Als je moeite hebt om al je doelen te behalen, probeer dan eerst maar eens een van deze doelen te behalen aan de hand van kleine stapjes. Een voorbeeld van een kleine stap is 15 minuten lezen. Ik las zelf meestal voor het slapen gaan. Krijg jij in 15 minuten maar 1 bladzijde gelezen? Spreek dan met jezelf een aantal bladzijden af of maak er een hoofdstuk per dag van. Alle tips hebben hetzelfde gemeen: het zijn kleine, concrete stappen en het begin van een een groot voornemen. Het behalen van al je doelen.

Mijn ervaring

Boeken zorgen bij mij voor ontspanning, nieuwe ideeën en nieuwe inzichten. Ik kan helemaal opgaan in een goed boek. Tijdens een rit met four wheel drive terreinwagens op het zandeiland Fraser Island had ik nog enkele bladzijden te gaan in het boek I Am Pilgrim. De terreinwagen stuiterde als een bezetene op en neer, ik zette mijn voeten tegen het dashboard, ellebogen tegen mijn knieën en las onverstoord door. Mijn reisgenoten stonden versteld.

In 2015 las ik slechts enkele boeken, in 2016 waren dit er 23 en nu ben ik op weg naar 36 boeken in 2017. Waarom wachten tot je oud bent en tijd hebt als het ook kan naast je huidige drukke leven? Committeer jezelf aan een 30 day challenge om mee te beginnen en stel een concrete doelstelling. Je zult merken dat je na deze periode voldoende bewust bent gemaakt om de goede gewoonte vast te houden.

 

Geïnspireerd geraakt? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang de komende weken meer updates. Ik kan alvast verklappen dat de volgende challenge over mindfulness gaat.

P.S. Zoek je nog een goed boek? Ik raad ‘I am Pilgrim’ aan voor de fictie fans en ‘Thinking, fast and Slow’ als je liever je hersenen kraakt. Je kunt ook een kijkje nemen op mijn Goodreads.com profiel voor meer inspiratie.