Deze 3 nieuwe gerechten moet je proberen

Wat zal ik vandaag eens eten? Je loopt de Albert Heijn binnen en weet het eigenlijk nog steeds niet. Je pakt pasta, tomatensaus, een zak voorgesneden Italiaanse groente en 500 gram half-om-half gehakt. Je loopt naar de kassa, rekent af en gaat huis.

Wij Nederlanders hebben helemaal niet zoveel inspiratie als het gaat om nieuwe gerechten eten. Ruim een derde van de Nederlanders eet maar zeven verschillende gerechten. Meer niet. Bovendien probeert de helft van ons slechts eens per een maand een nieuw gerecht. Zet jij regelmatig wat nieuws of tafel of kies je voor het bekende? Zelf behoor ik tot de laatste groep. Daarom eet ik tijdens deze 30 day challenge iedere dag een gerecht wat ik nooit eerder heb gegeten.

Eet eens wat vaker een nieuw gerecht

Lekker en gevarieerd eten is volgens mij iets wat letterlijk iedereen graag doet. Hoe ik dit weet? Vraag een meid op Tinder wat ze leuk vindt en de kans is groot dat ze zegt “lekker eten”. Bovendien, ken ik vrijwel niemand die zegt: “ik eet altijd graag hetzelfde”. Tenzij je 12 jaar bent en van patat, met mayonaise en een frikadel houdt. Daarom luidt mijn advies. Eet eens wat vaker een nieuw gerecht. Dit is tevens gezonder dan steeds hetzelfde eten, doordat je meer verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Hoe doe je dit?

Kies een keer niet je favoriete gerecht. Laat je verrassen door het onbekende

Het begint met het voornemen. Oftewel, je planning. Neem jezelf voor om bijvoorbeeld 1 keer per week een nieuw gerecht te eten. Desnoods op een vaste avond. Zoek vervolgens van te voren een recept. De volgende stap is om voorbereid naar de supermarkt te gaan. Neem dus je boodschappenlijst mee. Daarna gaat het vanzelf. Je hebt de ingrediënten liggen, dus je hoeft alleen het alleen nog maar klaar te maken.

Een nieuw gerecht hoeft niet per se avondeten te zijn. Juist in de ochtend en middag eet ik vaak hetzelfde. ‘S ochtends havermout, melk en een banaan. ‘S middags brood met pindakaas of kipfilet. Experimenteer met nieuwe gerechten en je zult vaker verschillende opties kiezen. Simpelweg, omdat je je comfortabel voelt om die dingen te maken en je precies weet waar je de ingrediënten kan vinden in de supermarkt. Zo maak ik zelf als ontbijt bijvoorbeeld nog wel eens de heerlijke pudding met mango en chiazaad die ik tijdens deze challenge heb leren maken.

Heb je geen zin om zelf dingen te maken? Dan kun je ook in een restaurant een gerecht van de menukaart kiezen dat je niet eerder op hebt. Kies een keer niet je favoriete gerecht. Laat je verrassen door het onbekende.

De top 3: welk ontbijt, lunch en diner moet jij absoluut eens proberen?

Laat ik vooropstellen. Ik ben een luie kok. Je ziet dit ook wel aan het aantal keer dat ik buiten de deur iets nieuws heb geprobeerd. Het is voor mij belangrijk om lekker en gevarieerd te eten. Alleen ik houd er niet van om uren in de keuken te staan. De recepten die ik geef duren maximaal 30 minuten om te maken. Hieronder vind je mijn drie favoriete gerechten uit de lijst van 30 nieuwe gerechten. Voor ieder moment van de dag één.

  • Ontbijt: Chiapudding met Mango. Binnen 5 minuten klaargemaakt. Nachtje in de koelkast. Lekker genieten de volgende ochtend.

  • Lunch: Gortsalade met gerookte kip, ei en avocado. Een salade met drie van mijn favoriete ingrediënten. Het recept vind je onderaan.

  • Diner: Zoete aardappel lasagna (v). Zoete aardappel is ook één van die dingen waar ik geen genoeg van kan krijgen. Deze heerlijke vegetarische lasagne is een echte aanrader.

Zoete aardappel lasagneChiapudding

 

 

 

 

 

 

 

De volledige lijst met gerechten vind je onderdaan. Naast dat ik vrij regelmatig buiten de deur eet is mij iets anders opgevallen. Namelijk, dat ik de helft van mijn nieuwe avondmaaltijden vegetarisch heb gegeten. Terwijl, ik hier niet bewust naar op zoek was.

Tot slot, je hoeft niet de nieuwe Gordon Ramsay te zijn om lekker en gevarieerd te kunnen eten. Er zijn voldoende sites online met leuke recepten, zoals mijn favoriet: leukerecepten.nl. Wanneer jij vindt dat je te weinig nieuwe gerechten probeert dan kun je hier vrij simpel wat aan doen. Begin met het juiste voornemen, ga voorbereid naar de winkel. En, eet smakelijk.


Interessante challenge? Schrijf je in voor de nieuwsbrief (helemaal onderaan). Je bent dan op de hoogte van alle nieuwe artikelen en je kunt stemmen op nieuwe challenges.