Verpest de smartphone ons leven?

Met een geprinte routebeschrijving van Rotterdam Centraal naar de Bink 36 in Den Haag in de hand loop ik door smalle straatjes op zoek naar het volgende straatnaambord. Eenmaal aangekomen bij de Bink vraagt Dennis Rijnvis, cursusleider en blogger, of ik het goed kon vinden. Ja, zeg ik vertwijfeld. Het was alleen wel wat lastiger doordat ik mijn telefoon niet mocht gebruiken. “Is je telefoon kapot”, vraagt hij verbaasd? Dat is niet het geval. Tijdens deze 30 day challenge mocht ik maximaal 10 minuten per dag op mijn telefoon kijken. Het resultaat is dat ik daarna per dag 43 minuten minder lang en 32% minder vaak mijn telefoon gebruik.

<10 minuten leestijd>

Wanneer je opkijkt in de trein zie je iedereen op zijn smartphone. Wanneer je een vergadering hebt liggen de telefoons op tafel. Wanneer je uiteten gaat wordt er eerst een foto gemaakt van het eten. De smartphone is tegenwoordig zo’n groot onderdeel van ons leven dat we nauwelijks meer stil staan bij het gebruik ervan. Iedereen heeft een smartphone en we zijn er volledig afhankelijk van geworden. Desalniettemin, lijkt men zich wel te beseffen dat ze te veel op hun telefoon zitten. Waarom doet niemand er dan iets aan?

Wat ik heb geleerd van maximaal 10 minuten per dag op mijn smartphone

  1. We gebruiken onze smartphone veel te veel. Ik vind dat we onze smartphone minder moeten gebruiken. Het is zo ontzettend zonde om per dag meer dan 100 keer even je telefoon te checken. Al deze momenten samen zijn niet alleen verspilde tijd. Ze leiden je af van de dingen waar je echt mee bezig moet zijn: je werk, je studie, je kinderen en de mensen om je heen.
  2. De smartphone is onmisbaar. Tegenwoordig kunnen we zoveel dingen op onze smartphone die het leven makkelijker maken dat we dit niet meer kwijt willen. Denk aan: opzoeken hoe laat de trein gaat, de weg zoeken, contact hebben met vrienden, boeken/artikelen lezen en toegang tot online bestanden zoals een kopie van je paspoort. Het functionele gebruik van een smartphone is waardevol. Daarom slaat het nergens op om helemaal geen smartphone te gebruiken.

Men weet best dat de smartphone negatieve effecten kan hebben, maar zolang het slechts een beetje verslavend aanvoelt is er niemand bereid om te veranderen.

Dit is precies de crux van ons smartphone gebruik. Enerzijds gebruiken we onze smartphone veel te veel. Anderzijds is de smartphone ontzettend handig. Helaas, zijn we zelf niet voldoende in staat om de juiste balans te vinden. Daarom ga ik je proberen te helpen om dit wel voor elkaar te krijgen.

Waarom mijn tips helpen

Door de afgelopen maanden bewust aan de slag te gaan met mijn telefoon heb ik een heleboel geleerd, zichtbare resultaten geboekt en het gevoel gekregen dat ik ‘in control’ ben over mijn smartphone gebruik. In de grafiek hieronder zie je hoe ik van gemiddeld 113 minuten en 91x checken per dag naar 107 minuten en 62x checken per dag ben gegaan.

Smartphone gebruik

Wat je kunt zien is dat ik 32% minder vaak mijn telefoon check sinds de challenge voorbij is. Helaas is het aantal minuten niet sterk gedaald. Dit komt vooral door het weekend weg (inclusief vliegen) van 10-13 november. Als ik dat weekend niet meeneem dan zit ik sinds de challenge 92 minuten per dag op mijn telefoon. Dit is 19% minder dan wanneer ik dit vergelijk tegen de 17 dagen voor de challenge en 32% minder dan wanneer ik het vergelijk tegen de 1,5 maand voorafgaande aan de challenge (135 minuten gemiddeld). Die 43 minuten minder per dag leveren mij per maand meer dan 20 uur extra tijd op.

Natuurlijk kun je een heleboel kanttekeningen plaatsen bij dit onderzoek. Dat ga ik hier niet doen. Wat ik heb bereikt is dat op mijn telefoon zitten een bewuste keuze is geworden. Ik heb een gevoel van controle ontwikkelt en ik gebruik mijn telefoon minder vaak en minder lang.

De negatieve effecten van de smartphone

De smartphone maakt je minder assertief, minder zelfverzekerd en minder gelukkig. Je wordt er minder productief door en je leerprestaties verslechteren. Veelvuldig gebruik kan leiden tot fysieke klachten. Andere klachten zijn stress, depressies en verminder slaap. Gebruik je je smartphone in het verkeer, dan krijg je er ook nog eens ongelukken van*

Mijn mening is dat lijst van negatieve effecten lang en onduidelijk is. Men weet best dat de smartphone negatieve effecten kan hebben, maar zolang het slechts een beetje verslavend aanvoelt is er niemand bereid om te veranderen. Wil jij echt minder op je telefoon zitten? Dan roep ik je op tot actie.

Wil je eerst meer lezen over de negatieve effecten? Lees dan de artikelen uit de bronnen.

Een oproep tot actie

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om van je smartphone verslaving af te komen. Hier lees je hoe ik denk dat je grote stappen kunt zetten.

Stap 1: word je bewust van je eigen gedrag.

Download een app als moment (mobile addiction meter) of quality time. Dit kost je 1 minuut. Deze apps geven inzicht in de tijd en het aantal keer dat jij op je smartphone zit. Quality time laat je bovendien zien waar jij je tijd aan hebt besteed. Ik geloof dat je jezelf eerst moet confronteren met je eigen gedrag, voordat je een stap kunt zetten. Laat de apps een tijdje op de achtergrond aan staan en kijk dan hoe verslaafd jij bent.

Stap 2: stel jezelf de vraag “hoeveel tijd wil ik op mijn telefoon zitten?”

Vanaf hoeveel uur per dag vind jij het zonde om op je telefoon te zitten? Volgens een groot meta-onderzoek is dit gemiddeld wel 4 uur per persoon per dag. Zelf zat ik 2 uur en 15 minuten per dag op mijn telefoon. Per week spendeer ik dus meer dan 15 uur op mijn telefoon. Dit is zonde van de tijd.

Stap 3: onderneem actie

Hoe? Probeer een aantal dingen uit de actielijst hieronder. Experimenteer ermee en kijk of het voor jou werkt. Zo niet? Dan probeer je gewoon het volgende idee.

  • Zet al je notificaties uit. De smartphone zelf is het niet het probleem. Het zijn al de trillingen en piepjes die je afleiden. Zo ontdekte men in een studie van Deloitte dat mensen gemiddeld 82 keer per dag op hun telefoon kijken. Duik eens 10 minuten in je instellingen en zet zoveel mogelijk notificaties uit. Google desnoods hoe dit moet op jouw telefoon.
  • Verstop of verwijder apps. Je kunt al je apps in mappen stoppen, zodat je ze minder makkelijk vindt. Dit is een tijdelijke oplossing. Het is beter om sommige apps helemaal van je telefoon af te gooien. Zo heb ik al maanden geen Facebook meer op mijn telefoon.
  • Smartphone vrije momenten/plekken. Ik zal een aantal persoonlijke voorbeelden geven. Ten eerste komt mijn telefoon mijn slaapkamer niet in. Ten tweede, vind ik het heerlijk om mijn telefoon thuis te laten. Bijvoorbeeld bij het boodschappen doen of als ik ga sporten. Ten derde, zet ik vaak mijn telefoon ‘s avonds op tijd uit en zet ik deze pas weer aan rond de lunch. Meestal ben ik heerlijk uitgerust en heb ik met volle focus een ochtend kunnen werken. Kijk hierbij wat werkt voor jou.
  • Werken alle bovenstaande dingen niet? Dan is het misschien ook tijd voor wat een wat rigoureuze oplossing. Doe net als ik eens een 30 dagen challenge met maximaal 10 minuten op je telefoon. Dit zal je bewust maken van hoeveel tijd je daadwerkelijk met je telefoon bezig bent.

Met een gemiddeld gebruik per persoon per dag van 4 uur is de smartphone een maatschappelijk probleem waar weinig mensen vanaf komen. Dit terwijl zolang op je smartphone kan tot verschillende klachten leiden, van slaapproblemen tot fysieke klachten. Zelfs als je daar geen last van hebt is dit ontzettend zonde. Je moet jezelf sterk afvragen of jij zoveel tijd van je leven op je smartphone wil doorbrengen. Daarom roep ik je op tot actie. Experimenteer met de verschillende manieren om minder op te je telefoon te zitten. Dankzij mijn 30 day smartphone challenge ben ik in control en zit ik minder lang en minder vaak op mijn telefoon.


Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen over deze challenge? Stuur ze naar robin@youngachiever.nl. Ik zal binnenkort de meest gestelde vragen in een los artikel beantwoorden.


Interessante challenge? Schrijf je in voor de nieuwsbrief (helemaal onderaan). Je bent dan op de hoogte van alle nieuwe artikelen en je kunt stemmen op nieuwe challenges.

 

 

* Lijst met bronnen over klachten

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/02/15/je-smartphone-gebruiken-is-dat-nou-echt-zo-slecht-voor-je-gezondheid-a1493737

https://wij-leren.nl/negatieve-effecten-smartphonegebruik-tegengaan.php

https://www.mijngezondheidsgids.nl/7-negatieve-gezondheidseffecten-smartphonegebruik/

https://www.projectleven.nl/smartphone-verslaving/