Hoeveel suiker eet jij per jaar?

De gemiddelde Nederlander eet 11.000 suikerklontjes (44kg) per jaar. Dit is 5x de aanbevolen hoeveelheid suiker per dag. Zelf had ik geen flauw benul. Ik was niet bewust bezig met suiker en ik las geen etiketten. Na 30 dagen zonder toegevoegde suikers is hier verandering ingekomen. 

Snoep, koek en frisdrank tref je niet aan bij mij in huis. In deze blog zul je daarom niks vinden over het minderen van deze voordehandliggende dikmakers. Daarom wist ik niet welk effect deze challenge op mij zou hebben. Ga ik meer energie krijgen? Krijg ik een energiedip? Merk ik helemaal niks? Er is maar een manier om het uit te vinden. Tijd om aan de slag te gaan.

Ga ik meer energie krijgen? Krijg ik een energiedip?

Krijg ik echt zoveel suiker binnen?

De gemiddelde Nederlander eet 122 gram suiker per dag. Hiervan komt 55 gram uit toegevoegde suikers. Dit is 44 kilogram suiker per jaar of 11.000 suikerklontjes. De wereldgezondheidsorganisatie geeft als richtlijn 25 gram suiker per dag en als maximum 50 gram per dag. Wij eten dus gemiddeld 2,5x teveel of 5x de aanbevolen hoeveelheid suiker op een dag. Dit komt onder andere doordat er veel suikers zitten in producten waarvan je het niet verwacht. Wist je bijvoorbeeld dat er in een appel al 23 gram (6 suikerklontjes) aan natuurlijke suikers zitten?

Natuurlijke vs. toegevoegde suikers

Wil je zonder toegevoegde suikers eten dan moet je het verschil tussen toegevoegde en natuurlijke suikers weten. Hiervoor raad ik je aan op zelf op onderzoek uit te gaan, want ik ben geen professionele voedingsdeskundige (bron, bron). Mijn advies? Als er geen vorm van suiker vermeldt staat onder de ingrediënten dan eet je geen toegevoegde suikers. Er zijn verschillende woorden voor suiker, zoals: glucose, dextrose en maltose. Let hier op. Minstens net zo belangrijk om te weten is dat natuurlijke suikers net zo slecht voor je zijn als toegevoegde suikers.

Bespaar jezelf uren voorbereidingstijd

Helaas is het een hels karwei om alles voor te bereiden en je in te lezen. Het heeft mij vooraf al 3 uur voorbereidingstijd en 3 uur shoppen gekost. Voorbereiding is essentieel als je de challenge wil volbrengen. Daarom vind je hier een duidelijke lijst met veelvoorkomende producten zonder toegevoegde suikers uit de supermarkt en een uitgebreide Excel met honderden producten. Soms is het al zo makkelijk als een ander merk kopen. Bovendien zijn er voldoende sites die je kunnen helpen met lekkere recepten (suikerwijzer, blijsuikervrij).

‘s Ochtends at ik Quacker havermout met fruit en kaneel. Als lunch nam ik vaak AH stevig speltbrood mee met hierop bijvoorbeeld gerookte zalm of AH 100% pindakaas. Andere lunches at ik kwark met noten en fruit of Wasa vezelrijk crackers. Snacken deed ik met wortels. ‘S avonds koos ik een recept van de eerder genoemde sites. Het is wel zo slim om gelijk wat extra’s te maken voor die keren dat je buiten de deur bent. Dit is namelijk vrijwel niet te doen. Je kunt bijna nergens eten halen. Enerzijds omdat je het niet kan controleren, anderzijds omdat er vrijwel altijd een product is gebruikt waar toegevoegde suikers inzitten.

Het effect van eten zonder toegevoegde suikers

De effecten op mijn lichaam zijn lastig aan te geven. Ik heb geen last gehad van een energiedip. Ik voelde mij wel fitter. Of dit kwam door het minderen van suikers of door bijvoorbeeld het lopen van een halve marathon tijdens deze challenge is lastig te zeggen. Beiden zullen een verband hebben. Ik denk dat de reactie per persoon verschilt en afhankelijk is van wat je daarvoor allemaal at.

Tijdens deze challenge ben ik geschrokken van alle feiten over suiker en van hoe onderbelicht dit thema eigenlijk nog steeds is. Ondanks dat ik de effecten op mijn lichaam niet durf toe te schrijven aan het doen van deze challenge heb ik mijn eetgewoonten aangepast. Gelukkig hoef ik er buiten het huis geen rekening meer mee te houden. Het is heerlijk om af en toe een broodje te halen of uit eten te kunnen gaan zonder je daarover druk te maken. Zorg daarom dat je de basis op orde krijgt. Dan geniet je des te meer van de momenten waarop je niet zo streng bent.


Interessante challenge? Schrijf je in voor de nieuwsbrief (helemaal onderaan) en blijf op de hoogte van nog meer interessante challenges.